Jesteś tutaj: Start / Przedmiot działań

Przedmiot działań

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF

Przedmiot działań – cele i zadania szkoły

I.

  1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz zawarte w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym.
  2. Szkoła dąży do zapewnienia warunków wszechstronnego rozwoju uczniów, osiąganego poprzez harmonijną realizację zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności oraz wychowania, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, a także zasad promocji i ochrony zdrowia.
  3. Spełnienie celu, o którym mowa w pkt.. 2 następuje w szczególności poprzez:

1)     prowadzenie dziecka do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania elementarnych działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami oraz kształtowania nawyków społecznego współżycia;

2)     rozwijanie możliwości poznawczych uczniów, tak aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata;

3)     rozwijanie i przekształcanie spontanicznej motywacji poznawczej w motywację świadomą, przygotowującą do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego;

4)     rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych;

5)     wzmacnianie wiary dziecka we własne siły i zdolności;

6)     kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną;

7)     wyrabianie czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego;

8)     wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej;

9)     stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej;

10)   stwarzanie możliwości nabywania umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi i osobami niepełnosprawnymi, przedstawicielami innych narodowości i ras;

11)   uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka i zapewnienie mu równych szans;

12)   stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie;

13)   kształtowanie umiejętności działania w rożnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych; uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody;

14)   rozwijanie wrażliwości na cierpienie i przejawy niesprawiedliwości;

15)   współdziałanie ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami w zakresie działalności ekologicznej, wolontariackiej, innowacyjnej, eksperymentalnej

16)  poszanowanie tradycji, historii i kultury narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów.

  1. Organy statutowe szkoły współpracują ze sobą w bieżącym określeniu priorytetów oraz kierunku pracy i rozwoju szkoły.

Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w statucie, mając na uwadze dobro dzieci, współdziałają ze sobą w zakresie wychowania i nauczania, uwzględniając w szczególności potrzeby rozwojowe uczniów oraz potrzeby lokalnego środowiska.

III.

  1. Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
  2. W zakresie sprawowania funkcji wychowawczej szkoła w szczególności:

1)     kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w prawie oświatowym, ustawie o systemie oświaty i przepisach wykonawczych do tych ustaw stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów poprzez:

  1. a) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów,
  2. b) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
  3. c) realizowanie programu wychowawczo-profilaktycznego;

2)     upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości;

3)     kształtuje postawy patriotyczne i szacunku dla dobra wspólnego oraz przygotowuje do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i państwie;

4)     sprzyja zachowaniom proekologicznym;

5)     umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez udział w konkursach przedmiotowych, sportowych, artystycznych, organizowanych uroczystościach szkolnych, pracach samorządu klasowego i szkolnego;

6)     szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości;

7)     budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz szkoły i społeczności lokalnej;

8)     wdraża do dyscypliny i punktualności.

  1. Szkoła realizuje program wychowawczo-profilaktyczny będący alternatywą dla zagrożeń społecznych młodego człowieka.

IV.

  1. W zakresie sprawowania funkcji edukacyjnej szkoła w szczególności:

1)     umożliwia zdobycie wiadomości i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej poprzez:

  1. a) urozmaicony proces nauczania,
  2. b) naukę języka obcego,
  3. c) komputerowe wspomaganie procesu edukacyjnego,
  4. d) organizowanie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz zajęć dodatkowych;

2)     pomaga przyszłym absolwentom dokonać świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia poprzez:

  1. a) poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne oraz doradztwo zawodowe,
  2. b) rozwijanie zainteresowań;

3)     działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań, imprez sportowych, konkursów przedmiotowych oraz tematycznych, realizowanie projektów;

4)     zapewnia wszechstronną pomoc uczniom szczególnie uzdolnionym i mającym trudności w nauce.

  1. Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania dla szkoły podstawowej.

V.

  1. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:

1)     promocji i ochronie zdrowia;

2)     ścisłym przestrzeganiu przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;

3)     respektowaniu zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej lub lekarza.

  1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych możliwości poprzez:

1)     pomoc materialną oraz dożywianie uczniów;

2)     opiekę świetlicową;

3)     zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

4)     prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, logopedycznych, rewalidacyjnych lub innych specjalistycznych;

5)     realizację zajęć profilaktycznych.

  1. Zajęcia, o których mowa w ust. 2, prowadzone są w oparciu o diagnozę środowiska uczniów przeprowadzoną przez szkołę, lekarza, poradnię psychologiczno-pedagogiczną oraz w miarę posiadanych środków.

VI.

  1. 1. Uczniom, którzy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebują pomocy i wsparcia szkoła zapewnia w szczególności:

1)    pomoc psychologiczno-pedagogiczną,

2)    konsultacje i pomoc merytoryczną poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej,

3)    pomoc w zdobyciu wsparcia materialnego, w tym GOPS-u i innych.

VII.

  1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole sprawują:

1)     podczas zajęć edukacyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia;

2)     podczas przerw międzylekcyjnych - nauczyciele pełniący dyżury.

  1. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz, za zgodą dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.

VIII.

Plan dyżurów nauczycielskich ustala dyrektor, zastępca dyrektora lub nauczyciel przez niego wskazany, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe.

IX.

  1. Obowiązki opiekunów podczas wycieczek szkolnych określają odrębne przepisy.
  2. Szczegółowe zasady organizacyjno-porządkowe wycieczek szkolnych określa regulamin organizowania wycieczek szkolnych, który ustala dyrektor szkoły.
  3. Zasady korzystania z bazy sportowej oraz pomieszczeń i urządzeń szkoły określa dyrektor w drodze regulaminu.

X.

  1. Uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
  2. Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych.
  3. Indywidualne formy opieki nad uczniami polegają w szczególności na:

1)     udzielaniu, w miarę możliwości finansowych szkoły, doraźnej lub stałej pomocy materialnej oraz występowanie z wnioskami do GOPS-u, fundacji lub innych instytucji;

2)     wspomaganie możliwości korzystania z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej;

3)     objęciu zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi lub korekcyjno-kompensacyjnymi.

  1. Pomoc finansową, o której mowa w ust. 3. pkt. 1., przyznaje się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.

XI.

  1. Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale.
  2. W miarę możliwości organizacyjnych szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece przez etap edukacyjny, obejmujący odpowiednio:

1)     oddział przedszkolny;

2)     klasy I - III szkoły podstawowej;

3)     klasy IV - VIII szkoły podstawowej.

  1. Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje dyrektor.
  2. Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:

1)     z urzędu - wskutek długotrwałej, usprawiedliwionej nieobecności wychowawcy lub z przyczyn organizacyjnych Szkoły;

2)     na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy;

3)     na pisemny wniosek co najmniej 51% rodziców uczniów danego oddziału lub Samorządu Uczniowskiego.

  1. Wnioski, o których mowa w ust. 4 pkt. 2 i 3, nie są dla dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 14 dni.