Biuletyn Informacji Publicznej
Przedmiot działań
Przedmiot działań – cele i zadania szkoły
I.
- Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz zawarte w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym.
- Szkoła dąży do zapewnienia warunków wszechstronnego rozwoju uczniów, osiąganego poprzez harmonijną realizację zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności oraz wychowania, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, a także zasad promocji i ochrony zdrowia.
- Spełnienie celu, o którym mowa w pkt.. 2 następuje w szczególności poprzez:
1) prowadzenie dziecka do nabywania i rozwijania umiejętności wypowiadania się, czytania i pisania, wykonywania elementarnych działań arytmetycznych, posługiwania się prostymi narzędziami oraz kształtowania nawyków społecznego współżycia;
2) rozwijanie możliwości poznawczych uczniów, tak aby mogli oni przechodzić od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata;
3) rozwijanie i przekształcanie spontanicznej motywacji poznawczej w motywację świadomą, przygotowującą do podejmowania zadań wymagających systematycznego i dłuższego wysiłku intelektualnego i fizycznego;
4) rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej i moralnej dziecka oraz jego indywidualnych zdolności twórczych;
5) wzmacnianie wiary dziecka we własne siły i zdolności;
6) kształtowanie potrzeby i umiejętności dbania o własne ciało, zdrowie i sprawność fizyczną;
7) wyrabianie czujności wobec zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego;
8) wzmacnianie poczucia tożsamości kulturowej, historycznej, etnicznej i narodowej;
9) stwarzanie warunków do rozwoju wyobraźni i ekspresji werbalnej, plastycznej, muzycznej i ruchowej;
10) stwarzanie możliwości nabywania umiejętności nawiązywania i utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, dorosłymi i osobami niepełnosprawnymi, przedstawicielami innych narodowości i ras;
11) uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka i zapewnienie mu równych szans;
12) stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, obowiązkowości, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe otoczenie;
13) kształtowanie umiejętności działania w rożnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych; uczenie właściwych zachowań w stosunku do zwierząt i otaczającej przyrody;
14) rozwijanie wrażliwości na cierpienie i przejawy niesprawiedliwości;
15) współdziałanie ze stowarzyszeniami i innymi organizacjami w zakresie działalności ekologicznej, wolontariackiej, innowacyjnej, eksperymentalnej
16) poszanowanie tradycji, historii i kultury narodowej, ucząc jednocześnie otwartości i szacunku dla innych kultur i narodów.
- Organy statutowe szkoły współpracują ze sobą w bieżącym określeniu priorytetów oraz kierunku pracy i rozwoju szkoły.
Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w statucie, mając na uwadze dobro dzieci, współdziałają ze sobą w zakresie wychowania i nauczania, uwzględniając w szczególności potrzeby rozwojowe uczniów oraz potrzeby lokalnego środowiska.
III.
- Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
- W zakresie sprawowania funkcji wychowawczej szkoła w szczególności:
1) kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w prawie oświatowym, ustawie o systemie oświaty i przepisach wykonawczych do tych ustaw stosownie do warunków szkoły i wieku uczniów poprzez:
- a) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów,
- b) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów,
- c) realizowanie programu wychowawczo-profilaktycznego;
2) upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości;
3) kształtuje postawy patriotyczne i szacunku dla dobra wspólnego oraz przygotowuje do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i państwie;
4) sprzyja zachowaniom proekologicznym;
5) umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez udział w konkursach przedmiotowych, sportowych, artystycznych, organizowanych uroczystościach szkolnych, pracach samorządu klasowego i szkolnego;
6) szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości;
7) budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz szkoły i społeczności lokalnej;
8) wdraża do dyscypliny i punktualności.
- Szkoła realizuje program wychowawczo-profilaktyczny będący alternatywą dla zagrożeń społecznych młodego człowieka.
IV.
- W zakresie sprawowania funkcji edukacyjnej szkoła w szczególności:
1) umożliwia zdobycie wiadomości i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły podstawowej poprzez:
- a) urozmaicony proces nauczania,
- b) naukę języka obcego,
- c) komputerowe wspomaganie procesu edukacyjnego,
- d) organizowanie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz zajęć dodatkowych;
2) pomaga przyszłym absolwentom dokonać świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia poprzez:
- a) poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne oraz doradztwo zawodowe,
- b) rozwijanie zainteresowań;
3) działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań, imprez sportowych, konkursów przedmiotowych oraz tematycznych, realizowanie projektów;
4) zapewnia wszechstronną pomoc uczniom szczególnie uzdolnionym i mającym trudności w nauce.
- Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania dla szkoły podstawowej.
V.
- Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:
1) promocji i ochronie zdrowia;
2) ścisłym przestrzeganiu przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;
3) respektowaniu zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznej lub lekarza.
- Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych możliwości poprzez:
1) pomoc materialną oraz dożywianie uczniów;
2) opiekę świetlicową;
3) zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
4) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, logopedycznych, rewalidacyjnych lub innych specjalistycznych;
5) realizację zajęć profilaktycznych.
- Zajęcia, o których mowa w ust. 2, prowadzone są w oparciu o diagnozę środowiska uczniów przeprowadzoną przez szkołę, lekarza, poradnię psychologiczno-pedagogiczną oraz w miarę posiadanych środków.
VI.
- 1. Uczniom, którzy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebują pomocy i wsparcia szkoła zapewnia w szczególności:
1) pomoc psychologiczno-pedagogiczną,
2) konsultacje i pomoc merytoryczną poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej,
3) pomoc w zdobyciu wsparcia materialnego, w tym GOPS-u i innych.
VII.
- Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole sprawują:
1) podczas zajęć edukacyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia;
2) podczas przerw międzylekcyjnych - nauczyciele pełniący dyżury.
- Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz, za zgodą dyrektora, inne osoby dorosłe, w szczególności rodzice.
VIII.
Plan dyżurów nauczycielskich ustala dyrektor, zastępca dyrektora lub nauczyciel przez niego wskazany, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe.
IX.
- Obowiązki opiekunów podczas wycieczek szkolnych określają odrębne przepisy.
- Szczegółowe zasady organizacyjno-porządkowe wycieczek szkolnych określa regulamin organizowania wycieczek szkolnych, który ustala dyrektor szkoły.
- Zasady korzystania z bazy sportowej oraz pomieszczeń i urządzeń szkoły określa dyrektor w drodze regulaminu.
X.
- Uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego.
- Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych.
- Indywidualne formy opieki nad uczniami polegają w szczególności na:
1) udzielaniu, w miarę możliwości finansowych szkoły, doraźnej lub stałej pomocy materialnej oraz występowanie z wnioskami do GOPS-u, fundacji lub innych instytucji;
2) wspomaganie możliwości korzystania z pomocy poradni psychologiczno-pedagogicznej;
3) objęciu zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi lub korekcyjno-kompensacyjnymi.
- Pomoc finansową, o której mowa w ust. 3. pkt. 1., przyznaje się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
XI.
- Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale.
- W miarę możliwości organizacyjnych szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece przez etap edukacyjny, obejmujący odpowiednio:
1) oddział przedszkolny;
2) klasy I - III szkoły podstawowej;
3) klasy IV - VIII szkoły podstawowej.
- Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje dyrektor.
- Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
1) z urzędu - wskutek długotrwałej, usprawiedliwionej nieobecności wychowawcy lub z przyczyn organizacyjnych Szkoły;
2) na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy;
3) na pisemny wniosek co najmniej 51% rodziców uczniów danego oddziału lub Samorządu Uczniowskiego.
- Wnioski, o których mowa w ust. 4 pkt. 2 i 3, nie są dla dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 14 dni.